سئوالات متداول پیرامون بسته “زد پلاس”

بسته کمک آموزشی “زد پلاس” شامل چه مواردی می شود ؟
- بیش از 850 صفحه پرده نگار یا پاورپوینت و بیش از 100 مصداق ویدئو کلیپ در قالب 28 جلسه تدریس
- بیش از 1000 دقیقه ویدئوی ضبط شده ( در قالب 28 جلسه تدریس ضبط شده )
- تعداد 98 ویدئوی آموزشی و 25 فایل و پوستر مکمل از سامانه رشد معلم دفتر فنّاوی آموزشی
- صوت دوره مهارت های معلمی درس سواد رسانه ای ( سال 1402 )
- فایل pdf کتاب “حاشیه هایی پر رنگ تر از متن” ( فرصت های مضمونی و تجارب کاربردی در تدریس تفکر و سواد رسانه ای )
- 126 صفحه پرده نگار مهم و کاربردی در قالب 6 فایل پاورپویینت با موضوعات ( چیستی و چرایی سواد رسانه ای – معرفی و مرور ویژگی های عمومی نسل z – مهارت های رسانه ای و نقش آن در اشتغال زایی و موفقیت – مسئله ولنگاری فضای مجازی و راهکارهای حل آن – مغالطات – درس18 – علیه اخبار جعلی )
- فایل pdf کتاب های سفر به دنیای فناوری ، آنچه باید درباره فیلم ها بدانیم ، هم بازی های عصر دیجیتال ، پنج گفتار درباره اخبار جعلی
- مقالات و پژوهش های علمی پیرامون سواد رسانه ای و کتاب درسی مربوطه
- 230 صفحه پرده نگار از گلچین تم ها و قالب های ارائه با نرم افزار پاورپویینت
- نمونه سوالات امتحانی درس تفکر و سواد رسانه ای
- فایل pdf آخرین نسخه کتاب درسی ( نسخه سال 1403 )
- فلش مموری 16 گیگابایت
تذکر2 : ویدئوهای آموزشی ، توسط دبیر تفکر و سواد رسانه ای دبیرستان ماندگار البرز و نویسنده کتاب حاشیه هایی پر رنگ تر از متن (آقای محمود احمدی) در سال تحصیلی 1399-1400 ضبط شده و به منظور الگوبرداری محتوایی و نیز استفاده در روش یادگیری معکوس ، قابل بهره برداری می باشند.
سرفصل ها و موضوعات 28 جلسه آموزشی بسته ” z پلاس” چیست؟
عناوین و ریز موضوعات 28 جلسه آموزشی بصورت زیر می باشد :
1- جهان مسئله ها ( پرسش ها و مسائلی در حوزه های فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و حتی امنیتی که پاسخ به آنها مرتبط با مقوله مهم سواد رسانه ای است)
2- جهان مسئله ها ( بخش دوم پرسش ها و مسائلی در حوزه های فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و حتی امنیتی که پاسخ به آنها مرتبط با مقوله مهم سواد رسانه ای است)
3- چه باید کرد ؟ ( دهکده جهانی – انواع سواد از نظر یونسکو – وظایف نهادهای حاکمیتی ، تشکل های مستقل و آحاد مردم در ترویج آموزش سواد رسانه ای )
4- ضرورت و اهمیت سواد رسانه ای ( عصر اطلاعات و ارتباطات – پدیده انفجار اطلاعات و اشباع رسانه ای – جنگ رسانه ای و عملیات روانی – گسترش دید واقع بینانه به رسانه ها )
5- مسابقه رسانه ها با زمان ( تعریف رسانه – انواع رسانه های سنتی ، مدرن و پست مدرن – آینده تلفن همراه )
6- متن زیرمتن فرامتن (همراه با ذکر مصادیق رسانه ای – هرم سواد رسانه ای – سینما و جنگ سرد – سینمای حفظ نظام در هالیوود – سینمای اصغر فرهادی ) – پنج سوال اصلی سواد رسانه ای همراه با مصادیق رسانه ای
7- بازنمائی ( رویا یا توهم آمریکایی – مثالی از کارکرد زاویه دوربین – بازنمایی راهپیمایی اربعین – بازنمایی خانواده )
8 – فنون اقناع 1 ( تشریح و بیان مصادیقی از فنون گواهی دادن ، استفاده از زیبایی ، طنز ، ترس ، تداعی معانی ، تطمیع ، اغراق ، نمادها ، تکرار ، ارابه ، ترین ها ، ادعای آشکار ، مقایسه )
9- از بازنمایی تا کلیشه ( کلیشه سازی از برخی مشاغل و کشورها و شهرها – کلیشه سازی از تصویر کشور ایران در جهان – کلیشه سازی از اسلام و مسلمانان )
10- ما هم می توانیم ( مراحل و گام های طرح ریزی و ساخت یک پیام یا محصول رسانه ای – ویژگی های محتوایی متناسب با رسانه های اجتماعی – 4 مهارت عمومی کاربردی در امر تولید محتوا )
11- فنون اقناع 2 ( تشریح و بیان مصادیقی از فنون گرم و صمیمی نشان دادن ، تملق و چاپلوسی ، کلمات پر زرق و برق ، برچسب زنی ، واژه های همسنخ ، تازگی ، نوستالژِ ، پرسش های معلوم الجواب ، شواهد علمی ، راه حل های ساده ، کاریزما ، دروغ بزرگ ، شیب لغزان )
12- مهندسان پیام ( نادیده های رسانه ، گام های ساخت و انتقال پیام رسانه ای ، معرفی و بریده ای از فیلم سینمایی سگ را بجنبان ، فنون محتوایی اقناعی و فنون فنی تکنسینی – تکنیک قرینه سازی در فتوشاپ ، جلوه های ویژه سینمایی که به چشم نمی آیند ، پرده کروماکی ، دیپ فیک یا جعل عمیق ، تغییر و اصلاح رنگ تصاویر ، تکنیک نوین در طراحی و نقاشی )
13 – بازیگردانان بزرگ ( توهم انتخاب در دنیای رسانه ای شده ، نقش رسانه های جریان اصلی ، رسانه های اجتماعی ، چرخش مالی غول های رسانه ای در جهان ، معرفی کتاب امپراطوری هالیوود )
14- دروازه بانی خبر ( تعریف خبر ، ارزش های خبری ، وظایف دروازه بانان خبر ، مطالعه موردی در پوشش خبری ویروس کرونا ، تفاوت واقعیت با تصاویر رسانه ای شده)
15- ترغیب و اقناع ( تعاریف ، فرایند مقاومت یا همراهی مخاطب با نوآوری و تغییر ، عناصر کلیدی اقناع ، مصادیقی جهت ایجاد اعتبار نزد مخاطبان ، تشریح منظور از درک و شناخت از مخاطب ، مصادیقی از راهکارهای تسخیر ذهن و قلب مخاطب )
16- نظریه های تاثیر ( سه دیدگاه تاثیر رسانه بر مخاطب ، قدرت و اثر نامحدود رسانه ها ، قدرت و اثر محدود رسانه ها ، قدرت مشروط رسانه ها )
17- مخاطب فعال و منفعل ( ویژگی های مخاطب فعال ، نمودار میزان استقبال و پذیرش مخاطبان از نوآوری ها ) /// بخش اول حاشیه هایی پررنگ تر از متن ( دشمنی های آمریکا علیه ملت ایران – جنگ افروزی های آمریکا در طول تاریخ – کودتای 28 مرداد سال 32 – تشکیل و تقویت ساواک ، حمایت از اقدامات رژیم شاه در سرکوب مردم ، استعمار نو ، حمایت از تجزیه طلبی ، تحریک و حمایت عراق در حمله نظامی به ایران ، حمله به هواپیمای مسافربری ، تلاش های مختلف برای براندازی ، تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به دانش و فناوری هستهای ، جاسوسی و مداخلات سفارت امریکا ، کودتای نوژه ، ترور مستقیم و غیرمستقیم شخصیت های تأثیرگذار و … )
18- بخش دوم حاشیه هایی پررنگ تر از متن ( مقایسه انواع جنگ ها ، جنگ فیزیکی ( سخت ) در قیاس با جنگ غیرفیزیکی یا نرم ، سیر تطور جنگ نرم ، عملیات روانی و انواع آن ، عملیات روانی شیطان در تهاجم به انسانها )
19- بخش سوم حاشیه هایی پررنگ تر از متن ( جنگ نرم رسانه ای ، قدرت نرم ، برخی ابزارهای ایجاد قدرت نرم ، ابزارهای جنگ نرم ، انواع تعابیر و مفاهیم مرتبط ، مرور برخی اقدامات در جنگ تمام عیار رسانه ای آمریکا )
20- بررسی و تحلیل فیلم سینمایی 30 دقیقه بامداد ( شناسنامه و موضوع ، مرور مصور سیر داستانی)
21- دریافت های شناختی فیلم سینمایی 30 دقیقه بامداد ( ایجاد رعب و وحشت با نمایش قدرت هژمونیک آمریکا در عرصه های نظامی ، اطلاعاتی و سیاسی ، وجاهت بخشی ، عقلانی جلوه دادن و اقناع افکار عمومی نسبت به هزینه کرد لشگرکشی های برون مرزی آمریکا ، تطهیر آمریکا و وجاهت دادن به شکنجه ها ، بازنمایی و تصویر سازی منفی از کشورهای اسلامی و مسلمانان ، اسلام و ایران هراسی ، قهرمان سازی و جدی نشان دادن ایالات متحده در مقابله با تروریسم ، ترویج فرهنگ غربی و افزایش قدرت نرم از طریق استعمال مفاهیم پرجاذبه و تصاویر و دیالوگ های جنسی )
22- اخلاق و رسانه ( مرور برخی گزاره های اخلاقی ، مرور برخی مراقبت های اخلاقی ، نمونه هایی از بی اخلاقی های رسانه ای )
23- امنیت و رسانه – حریم خصوصی – معرفی آژانس امنیت ملی آمریکا – ادوارد اسنودن کیست؟ – ثبت فعالیت ها در موتور جستجوی گوگل و تاریخچه مرورگرها – ثبت فعالیت ها در شبکه های اجتماعی – اوسینت چیست ؟ – مرور برخی مراقبت های امنیتی در فضای مجازی
24- حقوق و رسانه ( حق حفظ و احترام به حریم خصوصی ، حق دسترسی به اطلاعات ، حق حفظ حرمت اشخاص و منع افترا و توهین ، حفظ عفت و اخلاق عمومی و منع هرزه نگاری ، رعایت بهداشت روانی و پرهیز از خشونت ، رعایت حقوق مخاطبان آسیب پذیرتر مثل کودکان ، حق احترام به عقاید دینی و مقدسات ، ماجرای توهین به مقدسات دینی در نشریه فرانسوی ، پلیس فتا و … )
25- سواد رسانه ای و سلبریتی ها ( نقش و اهمیت افکار عمومی ، منظور از سلبریتی ، طیف های مختلف سلبریتی ، سئوالات اساسی ، مرور برخی مواضع و رفتارهای سلبریتی های داخلی ، برخی مصادیق رفتاری سلبریتی ها در کشورهای غربی ، میزان اثرگذاری سلبریتی ها بر گروه های سنی مختلف )
26-رسانه ها و سبک زندگی ( تعریف ، ضرورت ، ابعاد و انواع سبک زندگی ، سبک زندگی و ضرورت ها ، تفاوت اصلی و محوری سبک زندگی ها ، تقابل سبک زندگی ها در جهان ، مولفه های سبک زندگی غربی )
27- رسانه ها و سبک زندگی ( نظریه های انتقادی ، فلپریسم ، روند برهنگی در غرب ، تاثیر رسانه ها بر اصطلاحات عامیانه و امروزی زبان فارسی ، سبک زندگی اسلامی و معرفی کتاب مفاتیح الحیات )
28-رژیم مصرف رسانه ای ( پدیده انفجار اطلاعات و اشباع رسانه ای ، مرور نشانه های اعتیاد اینترنتی ، تست وابستگی به اعتیاد ، دو قاعده طلایی ، 6 سوال کلیدی در رژیم مصرف رسانه ، رویکرد صاحبان و خالقان فناوری های رسانه ای نوظهور در مصرف رسانه ای )
بسته کمک آموزشی ” z پلاس” برای چه کسانی مناسب است و تهیه آن به چه افرادی توصیه می شود ؟

- اگر دغدغه تربیت رسانه ای نسل زدی هایی رو دارید که غوطه ور در فضای مجازی اند و در معرض آسیب های روانی و رفتاری و فردی و اجتماعی قرار دارند …
- اگر قصد دارید به عنوان مربی یا مدرس ، به متربی ها و مخاطبین خود آموزش سواد رسانه ای دهید
- اگر قصد واحد درسی تفکر و سواد رسانه ای برای دانش آموزان پایه دهمی را تدریس نمایید …
- اگر برای شما به عنوان دبیر درس تفکر و سواد رسانه ای مهم است که بتوانید به معنای واقعی ، موثر و تاثیرگذار بر دانش آموزان نسل زدی خود باشید…
- اگر معلمی و تدریس سواد رسانه ای را محصور و خلاصه شده در کتاب درسی نمی دانید …
- اگر از جمله دبیرانی هستید که معتقدید همراه با آموزه های کتاب درسی ، می بایست نوعی مصونیت بخشی در قبال جنگ رسانه ای را در دانش آموزان ایجاد کنید …-
- اگر از فضای کلاس یکنواخت و دیالوگ محور گریزان هستید و مایلید کلاس چندرسانه ای جذاب تر و کیفی تری را ایجاد نمایید …-
- اگر به پیچیدگی های امر یادگیری و یاددهی واقفید و به هوش های چندگانه در امر آموزش معتقدید …
- اگر تمایل دارید از مدل و مفهوم یادگیری معکوس بهره برده و فرایند یاددهی را از منزل دانش آموزان آغاز نمایید …
- اگر بنا دارید نسبت به سایر دبیران تفکر و سواد رسانه ای ، متفاوت و متمایز باشید …
بسته کمک آموزشی ” z پلاس” برای چه کسانی مناسب نیست ؟
- اگر می خواهید دبیری باشید مانند همه آنهایی که بوده اند و هستند …
- اگر حال و حوصله راه اند ازی کلاس مولتی مدیا ( چند رسانه ای) در مدرسه را ندارید یا اقناع مدیر مدرسه برای تدارک این فضا را سخت می د انید …
- اگر از از جنس دبیرانی هستید که به صورت رفع تکلیفی و با اکراه ، سر کلاس درس حاضر می شوید …
آیا امکان مشاهده نمونه هایی از اسلایدهای طراحی شده وجود دارد ؟


به منظور آشنایی بیشتر علاقمندان با سبک و کیفیت اسلایدهای طراحی شده ، چکیده ای از اسلایدهای دروس متن ، زیر متن و فرامتن و همچنین جنگ نرم رسانه ای جهت دانلود ، بارگزاری گردیده است :
http://www.kanoonemanzoomeh.ir/wp-content/uploads/2024/09/سواد-رسانه-ای-2.pdf
http://www.kanoonemanzoomeh.ir/wp-content/uploads/2024/09/سواد-رسانه-ای-1.pdf
داستان تهیه بسته “z پلاس” از کجا شروع شد ؟
کلاس تموم شد . تو راهروی دبیرستان داشتم سمت دفتر دبیران برای استراحت میرفتم. دبیر محترم و عزیز عربی جلوم رو گرفت . اطلاع داشتم که هفته گذشته مریض احوال بود و به همین دلیل جویای احوالش شدم . تشکر کرد و گفت : به گوشم خورد که شما فایل ها و محتواهایی برای تدریس درس سواد رسانه ای در کلاس ارائه می کنید . می توانم فایل ها را داشته باشم ؟ اندکی مکث کردم و گفتم بله حتما ؛ اما به شوخی بهش گفتم معلم عربی کجا و فایل های درس سواد رسانه ای کجا ؟! گفت مگه اطلاع نداری ؟ مدیر به من گفته برم سرکلاس 103 و 104 و سواد رسانه ای هم تدریس کنم ! لبخندی زدم و گفتم حتما قابلیتش رو در شما دیده که گفته . گفت : من به این درس علاقه دارم و معتقدم نه فقط برای دانش آموزان بلکه برا ما معلمین و والدین بچه ها هم نیازه . اما در تدریسش از شما کمک محتوایی می خوام . گفتم در خدمتم فردا فلش بیارید حتما تقدیم می کنم … این بود جرقه اول این تصمیم که به دسته بندی و قواره دار کردن چند سال وقت گذاشتن ها و تلاش ها و تدریس هام بپردازم و اونها رو در اختیار کسانی قرار بدم که احتمالا براشون مفید باشه . با خودم میگفتم ، تو که دغدغه نسل زدی ها رو داری ، یه راهش پشتیبانی محتوایی از دبیرها و مربی هاست که با دانش آموزها و نوجوونها در ارتباط اند …

منظور از عنوان ” z پلاس” چیست ؟
مسلما بهره مندي از سواد رسانه اي، مهارتي حياتی بـراي دوره کنونی زندگانی بشر بـه حساب مي آيد. مخصوصا برای نسل های جدیدی که از آنها با نسل z یاد می شود و به نسل دیجیتال زاده ها ، نسل گوگل و نسل اینترنت نیز معروف اند. نسلی که در ایران ، از نیمه دهه هفتاد به بعد متولد شده و در عصر تکنولوژی و گوشی های هوشمند و انواع و اقسام پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی و … ، بزرگ شده و با آن ها رشد کرده اند. به نحوی که به آنها وابسته شده و گویی بدون آنها عملاً زندگی برای این نسل ، سخت یا حتی غیر ممکن شده است. از طرفی نظام آموزش و پرورش ، از سال 1395 با تألیف کتاب تفکر و سواد رسانهای و تصویب تدریس این واحد درسی برای دانش آموزان پایه دهم ، گام مهمی در این زمینه برداشته است. طراحان بسته آموزشی زد پلاس ، بعلت دغدغه مندی به تربیت رسانه ای این نسل بویژه در شرایطی که مواجه با بمباران رسانه ای می باشند ، مخاطبین اصلی خود را نسل زدی ها می دانند و معتقدند که آموزش سواد رسانه ای صحیح و اصولی ، نوعی مصونیت بخشی درونی ایجاد می کند و هنگامی که ذهن فرد، انتخاب و طرد را آموخته باشد و معیارها را به دست آورده باشد، سالم تر می ماند و قرنطینه آن چنانی هم لازم ندارد . بدین منظور ، بسته آموزش سواد رسانه ای زد پلاس که شامل محتویات ذکر شده می باشد ، جهت تحویل به علاقمندان آماده گردیده است.
مزیت های خرید بسته کمک آموزشی ” z پلاس” چیست ؟
علاوه بر اعمال تخفیف 35 درصدی ( به مناسبت آغاز سال تحصلی جدید ) ، با خرید بسته کمک آموزشی “زد پلاس” دوره “مهارت های معلمی درس تفکر و سواد رسانه ای آموزش و پرورش” به عنوان بخش مکمل این بسته آموزشی به صورت رایگان ارسال می گردد . در این دوره علاوه بر مرور مباحث تئوریک سواد رسانه ای ، به معرفی و مرور اجمالی فصول و دروس کتاب درسی ، به بررسی نقاط ضعف و قوت و تهدید کتاب درسی ، فرصت های مضمونی و کاربردی کتاب درسی ، مخاطب شناسی دهه هشتادی ها یا نسل زدی ها ، رویکردهای موجود و مطلوب تدریس ، هنر و مهارتهای کلاسداری ، نحوه مواجهه با چالش ها و … خواهیم پرداخت .
کتاب “حاشیه هایی پر رنگ تر از متن” در مورد چیست و چرا باید این کتاب تهیه و مطالعه شود ؟

علیرغم خرسندی از افزایش روند آموزش سواد رسانهای در کشور، شاهد آسیبها و نواقصی در محتوا و روشهای آموزش آن بویژه در دوره متوسط دوم نظام آموزش و پرورش هستیم. کلیگویی و تئوریپردازی، حاشیهپردازی و تمرکز بر موضوعات غیرضروری و غیرکاربردی و اتفاقاً اتخاذ رویکردی نسبتاً خنثی و به اصطلاح عامیانه “پاستوریزه”، در بخشهایی از کتاب قابل مشاهده است. برای بررسی و تدوین یک مدل مطلوب جهت آموزش سواد رسانهای و تهیه و تنظیم محتواهای مورد نیاز آموزشی بویژه برای رده سنی نوجوانان و دانشآموزان دوره متوسطه تحصیلی، به مبانی نظری در مقولاتی همچون تاریخچه، اهداف، مفاهیم، اصول، ابعاد و محتوای سواد و جنگ رسانهای و همچنین در حوزهی برنامهریزی درسی، شیوههای آموزش و… نیاز است. بر این اساس در فصول سهگانه، این مبانی نظری در زمینههای مذکور مطرح شده است. در فصل اول کتاب حاضر، موضوع سواد رسانهای، علاوه بر آراء و نظرات برخی صاحبنظران داخلی و خارجی، به نظرات آقای پاتر اشاره شده است. در فصل دوم در زمینه جنگ نرم، امپریالیسم فرهنگی و نقش و جایگاه رسانه در این جنگ، از نظرات جوزف نای، هربرت شیلر و بودریار بهرهبرداری شد. در فصل سوم نیز در موضوع برنامهریزی درسی ضمن اشاره به دیدگاههای صاحب نظران این مقوله، آراء و نظرات پوزنر، کولز و اکر پرداخته شده است. همچنین در فصل چهارم، نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای جهت بهرهبرداری در امر تدریس توسط دبیران ذکر شده است. مطالعه این کتاب که برگرفته شده از پژوهشی علمی پیرامون کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای آموزش و پرورش می باشد و توسط مدیر کانون هنر و رسانه منظومه به ثمر نشسته است ، به همه دبیران، مدرسین ، مربیان ، سیاست گذاران و علاقمندان حوزه تخصصی سواد رسانهای و نیز دغدغه مندان پرورش و تربیت نسل های جدید ، پیشنهاد می شود.
روش تهیه و هزینه خرید به چه نحوی است ؟

ارسال پستی بسته :
کلیه فایل های بسته به همراه یک فلش مموری 16 گیگابایت از طریق پست به آدرس خریداران ارسال می گردد . ارزش واقعی این بسته (با احتساب ارسال رایگان ) ، مبلغ 1/990/000 تومان می باشد که با اعمال تخفیف 35 درصدی به مناسبت ایام آغاز سال تحصیلی جدید ، به مبلغ 1/290/000 تومان عرضه می گردد. جهت ثبت سفارش ارسال پستی ، فرم زیر را تکمیل و جهت تکمیل سفارش ، وارد صفحه پرداخت شوید :
نکته مهم : اعمال تخفیف ، به مناسبت آغاز سال جدید و تا پایان مهر ماه 1404 برقرار می باشد.
اگه ابهام و سئوالی داشتیم چطور بپرسیم ؟

با وجود همه این توضیحات اگر ابهامی باقی مانده بود ، ادمین سایت کانون هنر و رسانه منظومه در پیام رسان ایتا ، آماده پاسخگویی به سئوالات می باشد : admin_manzoomeh@